داروهای HIV از دیابت نوع 2 جلوگیری می کنند و ممکن است یک راه درمانی جدید برای دیابت باشند

22 اکتبر 2020- یک تجزیه و تحلیل بر روی چندین پایگاه داده نشان داد که گروهی از داروها که مدتها است برای درمان عفونتهای ویروسی HIV و هپاتیت B مورد استفاده قرار گرفته اند، از پیشرفت دیابت در تعداد زیادی از این بیماران، جلوگیری کرده اند.

دکترJayakrishna Ambati ، از دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا و همکارانش در مقاله ی خود در  Nature Communicationsنوشتند: مهاركننده های ترانسكریپتازمعكوس نوكلئوزید(NRTI) ، داروهایی كه برای درمان HIV-1 و عفونت های هپاتیت B تأیید شده اند، همچنین از التهاب ممانعت می كنند. ما نشان دادیم كه خطر دیابت پس از تعدیل برای عوامل دیگر، در بیماران تحت درمان با NRTI، به میزان 33 درصد كمتر است، این داده ها احتمال تغییر کاربری این گروه دارویی را برای پیشگیری از دیابت نشان می دهد.

او افزود: افراد تحت درمان با NRTI هستند، زیرا نیاز به زندگی با HIV دارند، اما دادن آنها به مردم عادی ایده خوبی نیست زیرا سمیت مربوط به استفاده طولانی مدت NRTIها خطرناک است.

او خاطرنشان کرد: بنابراین تمرکز ما این نیست که به طور خاص تحقیقات خود را با NRTI پیش ببریم بلکه به دنبال مولکول های جدید از مشتقات غیر سمیNRTI ها هستیم که سمیت بسیار کمتری دارند و این همان دیدگاه ما برای شروع یک آزمایش بالینی است.

محققان پنج پایگاه داده با بیش از 100000 بیمار را غربالگری کردند. امباتی در بیانیه ای خاطرنشان کرد: این واقعیت که اثر محافظتی این داروها در برابر پیشرفت دیابت در چندین پایگاه داده از مطالعات انجام شده از چندین موسسه مشاهده می شود، اعتماد به نتایج را افزایش می دهد.

امباتی و همکارانش همچنین نشان دادند کهNRTI lamivudine (3TC) ، حساسیت به انسولین را در سلولهای انسانی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بازیابی می کند.این دارو از القای مقاومت به انسولین در سلولهای انسانی گرفته شده از افراد بدون دیابت، جلوگیری کرد. همچنین از فعال شدن inflammasome در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، جلوگیری نمود.

آنها تأكید کردند: نتایج این بررسی ها بر روی سلول های انسانی، موش ها و سیستم های پایگاه داده های جمعیتی، به طور كلی نشان دهنده ی یك اثر مفید بالقوه از NRTI در جلوگیری از شروع دیابت است.

ارزیابی آزمایشی نوع اصلاح شده NRTI، قرار است سال آینده آغاز شود

دکتر Ambati، توضیح داد که inflammasomeها مجموعه های پروتئینی هستند که یک سوپرسازه ی عظیم را در سلول ایجاد می کنند. هنگامی که فعال شوند، منجر به تولید برخی سیتوکین های التهابی بسیار قدرتمند، از جمله اینترلوکین1 بتا و IL-18 می شوند.

اگرچه انواع مختلفی از inflammasomeها وجود دارند، اما یکی از مواردی که در دیابت نوع 2 و همچنین بسیاری از بیماری های مزمن دیگر، از جمله تحلیل ماکولا نقش دارد، اینفلامازوم NLRP3 است.

او توضیح داد: فعال سازی این مولکول،مقاومت به انسولین یا همان عامل اصلی دیابت نوع 2، را تقویت می کند.

نکته مهم این است که، تحقیقات قبلی نشان داده است که مسیر مهار اینفلامازوم NLRP3، توسط داروی NRTI هیچ ارتباطی با فعالیت ضد HIV آن ندارد.

امباتی و همکارانش با یک اصلاح شیمیایی کوچک درNRTI ها ، گروه جدیدی از این داروها را تولید کرده و آنها را "کاموودین[1]" نامیده اند. دکتر Ambati، گفت: Kamuvudines از مشتقات غیر سمیNRTI  ها هستند و قادر به جلوگیری از فعال شدن اینفلامازومها به طور مستقل از اثرات ضد ویروسی خود هستند.

محققان امیدوارند که این اصلاح، سمیت های مرتبط با NRTI را کاهش دهد. امباتی تأکید کرد: این امر برای استفاده ی گسترده از کاموودودین ها در جمعیت سالم غیرآلوده به HIV ضروری بود.

امباتی و پرفسور Paul Ashton، موسسان شرکت Inflammasone Therapeutics، قصد دارند یك آزمایش بالینی با یكی از این كاموودین ها بر روی تخریب ماكولا انجام دهند، كه امیدوارند اوایل سال آینده آغاز شود.

پرفسور اشتون گفت: ما در حال تلاش برای انتخاب نوعی بیماری هستیم که بتوانیم در تعداد کمی از افراد به سرعت کارایی این دارو را نشان دهیم. ما برای ادامه ی تحقیق بسیار مشتاق هستیم زیرا واقعاً امیدوار کننده به نظر می رسد.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/939562

 



[1]kamuvudines